Ο βουλευτής Εύβοιας του ΣΥΡΙΖΑ, Βαγγέλης Αποστόλου, ως Συντονιστής θεμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, σε συνέντευξή του παρουσίασε τις θέσεις του κόμματός του σε ό,τι αφορά στην αναδιάρθρωση της πρωτογενούς παραγωγής της χώρας, αλλά και τους γενικότερους πολιτικούς σχεδιασμούς του ΣΥΡΙΖΑ.
Η συνέντευξη, που φέρει τον τίτλο «Πρώτα εκλογές, μετά Πρόεδρος ευρείας αποδοχής», παραχωρήθηκε στην εφημερίδα "Εμπρός" (δημοσιεύτηκε το περασμένο Σάββατο), με αφορμή την επίσκεψη του κ. Αποστόλου στη Λέσβο.
Η συνέντευξη του βουλευτή Εύβοιας του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής:
Κύριε Αποστόλου, θέλουμε σε αυτήν τη συνέντευξη να σταθούμε κυρίως στα θέματα της αγροτική πολιτικής, ωστόσο δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στο καυτό θέμα της κεντρικής πολιτικής. Όλοι οι πολίτες σήμερα στις μεταξύ τους συζητήσεις προσπαθούν να απαντήσουν στο ερώτημα πότε θα γίνουν οι εκλογές. Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2016. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης άφησε να εννοηθεί πως μπορεί να γίνουν εκλογές το 2015. Στελέχη του κόμματός σας εκτιμούν πως είναι πολύ πιθανό να μη βγάλει καν τη φετινή χρονιά. Τι είναι αυτό που κατά την άποψή σας θα μπορούσε να οδηγήσει την κυβέρνηση σε πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, πολύ πριν τη διαδικασία εκλογής Προέδρου;
«Βιώνουμε μια περίοδο συναγερμού των δυνάμεων του μνημονίου, με την ανοχή της Ακροδεξιάς και την ανοικτή υποστήριξη κέντρων της διαπλοκής για να μην έρθει ο ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία. Η επιχειρούμενη ανασυγκρότηση του μνημονιακού πολιτικού κατεστημένου δεν έχει τίποτα να προσφέρει στην ελληνική κοινωνία. Θα συνεχιστεί το καθεστώς της ακραίας λιτότητας, δηλαδή ο λαός μας θα βιώσει ακόμη χειρότερες μέρες.
Γι’ αυτό και μεις πορευόμαστε προβάλλοντας ως βασικό αίτημα την προσφυγή σε εθνικές εκλογές και παρουσιάζοντας τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις, που ξεκινούν από την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και κλιμακώνονται σε ένα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Εξάλλου, πρόσφατα το αποφάσισε ο ελληνικός λαός στις ευρωεκλογές, αλλά και το απαιτεί η αντιμετώπιση της κατάστασης».
Ειδικά μετά την ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, δεν έχετε άλλη δυνατότητα πλην της χρήσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Έτσι δεν είναι; Κι αν δεν έχετε αυτοδυναμία, πώς θα συνεννοηθείτε και στην εκλογή του Προέδρου, αλλά και για το σχηματισμό κυβέρνησης;
«Θα χρησιμοποιήσουμε οπωσδήποτε τη συγκεκριμένη δυνατότητα για προσφυγή στις εκλογές. Μετά τις εκλογές, καθαρά και με διαφάνεια θα προτείνουμε ένα πρόσωπο που θα είναι δύσκολο για τον καθένα, εκτός από τους νεοναζί, να αρνηθεί το δημοκρατικό του ήθος, καθώς και την ευρύτητα της αποδοχής του από τον ελληνικό λαό.
Είτε πάρουμε αυτοδυναμία είτε όχι, ως πρώτο κόμμα θα προτείνουμε κυβέρνηση συνεργασίας με όλες τις δυνάμεις της Αριστεράς -και όχι μόνο- που αντιλαμβάνονται την ανάγκη της κοινής πάλης στις σημερινές κρίσιμες συνθήκες.
Από κει και πέρα, ο λαός είναι που κρίνει και εγκρίνει ή απορρίπτει τη στάση και την πολιτική κάθε κόμματος».
Στη Λέσβο
Προσφάτως επισκεφθήκατε τη Λέσβο. Ένα νησί, όπου μέχρι σήμερα υπάρχει σημαντικός αριθμός μικρών συνεταιρισμών, που επιβιώνουν μέσα σε αντίξοες συνθήκες. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του κόμματός σας για το συνεταιριστικό κίνημα; Ποιες είναι οι αλλαγές που πιστεύετε πως πρέπει να γίνουν;
«Δύο χρόνια από την ψήφιση του Ν. 4015/11 για τις Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις ήταν αρκετά για να τις οδηγήσουν στα πρόθυρα της εξαφάνισης. Κι αυτό δεν οφείλεται μόνο στις διατάξεις του Νόμου, αλλά κυρίως στην έλλειψη συγκεκριμένου σχεδιασμού και στόχου για το χώρο. Η χρόνια κυριαρχία των φαινομένων κακοδιαχείρισης και σπατάλης, αλλά και κομματικής σκοπιμότητας, είχε απαξιώσει πλήρως τη συνεταιριστική αντίληψη. Είναι γνωστό το πρόβλημα της υπερχρέωσης του χώρου, πόσο μάλλον σήμερα που πνίγει το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας.
Δεν μπορεί, όμως, να αποτελέσει το άλλοθι για την εξαφάνιση ακόμη κι αυτών των μεταποιητικών και εμπορικών δραστηριοτήτων, που αποτελούν το βασικό μοχλό στήριξης της αγροτικής δραστηριότητας.
Για μας, η οργάνωση των συνεταιρισμών θα γίνει σε νέες βάσεις, με την εξυγίανση και την αναγέννησή τους και με ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει τη δημοκρατική συμμετοχική λειτουργία τους και τον παραγωγικό προσανατολισμό τους. Επίσης, με την κατάργηση των συνεταιρισμών σφραγίδων, εκκαθάριση των μητρώων και ρύθμιση των χρεών τους μετά από λογιστικό και διαχειριστικό έλεγχο, απόδοση ευθυνών σε πρόσωπα που ευθύνονται για φαινόμενα κακοδιαχείρισης και εκπόνηση μελετών τόσο αποτίμησης της χρηματοοικονομικής και περιουσιακής κατάστασής τους, όσο και οικονομικής βιωσιμότητας τους».
Πώς κρίνετε τη διαδικασία με την οποία οδηγείται η ΠΑΣΕΓΕΣ σε εκλογές;
«Στην ΠΑΣΕΓΕΣ θα έπρεπε εδώ και καιρό να έχει οριστεί προσωρινή διοίκηση που θα προχωρήσει σε έλεγχο και εκκαθάριση του μητρώου των συνεταιρισμών σύμφωνα με τα οριζόμενα από το Ν. 4015/11, και στη διενέργεια εκλογών. Η διαδικασία που έχει επιλέξει η ηγεσία τής ΠΑΣΕΓΕΣ για προσφυγή στις εκλογές, αποτελεί αρνητική εικόνα για τον αγροτικό κόσμο και δικαιώνει όλους αυτούς που λένε ότι στον αγροτοσυνεταιριστικό χώρο κυριαρχεί ο καρεκλοκεντρισμός».
Για τις επιζωοτίες
Δύο επιζωοτίες έπληξαν φέτος τη χώρα μας, η ευλογιά και ο καταρροϊκός πυρετός. Στη Λέσβο οι κτηνοτρόφοι μιλούν για πολύ μεγάλες απώλειες στο ζωικό κεφάλαιο, που ξεπερνούν κατά πολύ το 10%. Στελέχη τής ΠΑΣΥ λένε πως η κυβέρνηση αξιοποιεί τις επιζωοτίες προκειμένου να οδηγήσει εκτός επαγγέλματος τους μικρούς κτηνοτρόφους. Κατά την άποψή σας, ήταν επαρκής ο τρόπος αντίδρασης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και γενικότερα των κτηνιατρικών υπηρεσιών της χώρας;
«Η εξάπλωση με καταστροφικά αποτελέσματα του καταρροϊκού πυρετού και της ευλογιάς, που οδήγησε στη θανάτωση εκατοντάδων κοπαδιών, αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα κυβερνητικής αδράνειας και κακών χειρισμών. Κατ’ επανάληψη έχουμε τονίσει ότι η έλλειψη δημοσίων δομών κτηνιατρικής προστασίας εκθέτει τους παραγωγούς σε σοβαρότατο κίνδυνο όσον αφορά στην ασφάλεια του ζωικού τους κεφαλαίου. Επιπρόσθετα, ανεπαρκείς είναι οι εμβολιασμοί για ασθένειες και η υλοποίηση προγραμμάτων υποχρεωτικών αιμοληψιών στα ζώα, που αναγκάζει τους κτηνοτρόφους να απευθύνονται σε ιδιωτικές δομές, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος παραγωγής.
Εμείς για την αντιμετώπιση τέτοιων κινδύνων θα θεσμοθετήσουμε ένα μόνιμο σύστημα ασφαλείας, μέσω του ΕΛΓΑ, τόσο για τις ζωονόσους όσο και για τη διασφάλιση της συνέχειας της εκμετάλλευσης και του εισοδήματος των κτηνοτρόφων».
Σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Πάρις Κουκουλόπουλος, η προκαταβολή της Ενιαίας Ενίσχυσης του 2014 θα πληρωθεί στα τέλη του Οκτωβρίου. Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχετε, θα καταφέρουν οι υπηρεσίες τού ΟΠΕΚΕΠΕ να ολοκληρώσουν την επεξεργασία των αιτήσεων για να πληρωθούν οι επιδοτήσεις εγκαίρως;
«Οι υπηρεσίες τού ΟΠΕΚΕΠΕ και η ηγεσία τού ΥΠΑΑΤ (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων), αντί να συμβάλλονται με ιδιώτες και να παραχωρούν τη διαχείριση των ενισχύσεων σε ιδιωτικά χέρια, και μάλιστα με δυσβάστακτο κόστος και για τους αγρότες, όφειλαν εδικά στο θέμα των βοσκοτόπων να υπερασπιστούν αυτό που εδώ και χρόνια τούς προτείναμε, ότι στην Ελλάδα βόσκονται περισσότερα από 51 εκατ. στρέμματα. Είναι η βλάστηση αυτών των εκτάσεων που δίνει την ποιοτική διαφοροποίηση των γαλακτοκομικών μας προϊόντων από αυτά των χωρών του Βορρά.
Δεν το έκαναν κι από τον πανικό τους για τις επιπτώσεις, χειρίζονται επιπόλαια και επικίνδυνα την Εξισωτική Αποζημίωση για τα έτη 2013 - 2014.
Ο κ. Καρασμάνης διατείνεται ότι έχει εξασφαλίσει πιστώσεις ύψους 130 εκατ. ευρώ, αλλά αυτό που δε λέει, είναι ότι το πρόγραμμα είναι διετές και ότι τα κοινοτικά κονδύλια που υπολείπονται για την πληρωμή τού 2014, είναι μόνο 60 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα θα πρέπει να καλυφτούν με εθνική συμμετοχή, για την οποία δεν έχει γίνει καμμία ενέργεια. Επίσης δεν τολμάει να αναφέρει ότι θα πρέπει να ξεκινήσει η καταβολή των αχρεωστήτως καταβληθέντων, για την επιστροφή δηλαδή των κονδυλίων που δόθηκαν στους κτηνοτρόφους με βάση τους βοσκοτόπους που διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν επιλέξιμοι· επομένως, ότι οι κτηνοτρόφοι για να επιστρέψουν τα λεφτά που τους δόθηκαν, θα πάρουν τελικά στο χέρι πολύ μικρότερα ποσά από αυτά που τους αναλογούν, ή και καθόλου».
Είναι μια καλή ή μια κακή συμφωνία για τους αγρότες της Ευρώπης η νέα ΚΑΠ; Δηλαδή βοηθάει στην ανάπτυξη της παραγωγής, στην ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού και στην προστασία του περιβάλλοντος;
«Οι απόψεις που κυριάρχησαν στην κριτική της νέας ΚΑΠ, καταλήγουν σε δύο προσεγγίσεις, η πρώτη τη θεωρεί μεγάλη επιτυχία λόγω της συμβολής της στην ανάπτυξη και η δεύτερη, τραγωδία, λόγω του ξεκληρίσματος που θα επιφέρει στον αγροτικό χώρο. Ούτε το ένα, ούτε το άλλο συμβαίνει. Απλά, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει ένα βασικό εργαλείο ανάπτυξης, με συγκεκριμένες κλαδικές και τομεακές αναφορές, με μετρήσιμα μεγέθη σε επίπεδο δραστηριοτήτων και, γιατί όχι, περιοχών και διαμερισμάτων της χώρας μας, δυστυχώς δε φαίνεται να έχει αυτήν τη δυνατότητα.
Είναι πασιφανές ότι μέσω του φακέλου δε διαφαίνεται να εξασφαλίζεται η στήριξη και η σταθεροποίηση των αγροτικών εισοδημάτων για τους μικρούς παραγωγούς, η αύξηση της απασχόλησης για νέους αγρότες και η βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους στην ύπαιθρο. Εξάλλου, ο στόχος κανένας αγρότης να μην παίρνει στο μέλλον κάτω από 60% του ελληνικού μέσου όρου, αλλά και κανένας να μη χάσει πάνω από το 30% των χρημάτων που έπαιρνε από μόνος του, δεν προσδιορίζει πλαίσιο ανάπτυξης, αντίθετα μπορεί να διατηρήσει μεγάλες περιφερειακές ανισότητες και παραγοντικές λογικές».
Νέα ΚΑΠ
Πώς κρίνετε τη διαδικασία εφαρμογής της νέας ΚΑΠ (Κοινής Αγροτικής Πολιτικής) στη χώρα μας;
«Η περιβόητη ομαλότερη μετάβαση από το ισχύον ιστορικό μοντέλο (περίοδο αναφοράς) στην περιφερειοποίηση των ενισχύσεων, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν εξασφαλίζει τα υφιστάμενα δικαιώματα του αγροτικού κόσμου. Η τελευταία προσπάθεια, που έγινε στο πόδι αλλά και εν κρυπτώ, με την οριστική επιλογή των τριών περιφερειών (ομάδων δικαιωμάτων), δηλαδή βοσκοτόπων (χαμηλό), αροτραίων (μεσαίο) και δενδρωδών (υψηλό), ναι μεν μπορεί να κινείται σε μια πιο ορθολογική βάση για να αμβλύνει τις απώλειες των παλαιών δικαιούχων, αλλά από μόνη της δεν απαντάει στην ανάγκη ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου. Παρ’ ότι είναι νωρίς για τον ακριβή προσδιορισμό των δικαιωμάτων, είναι σχεδόν βέβαιο ότι εθνικές καλλιέργειες όπως η ελιά, το αμπέλι και το σιτάρι, και μάλιστα σε περιοχές υψηλής παραγωγής, θα θιγούν άμεσα και με μεγάλες διαφορές».
Έχετε δηλώσει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση θα επιδιώξει να αλλάξει την ΚΑΠ σε ό,τι αφορά στη χώρα μας. Γιατί οι άλλες χώρες μέλη τής Ε.Ε. να δεχθούν τροποποίηση της ΚΑΠ για τη χώρα μας όταν εκείνες θα εφαρμόζουν την υπάρχουσα συμφωνία;
«Ο φάκελος, όμως, είναι δεδομένος από 1 Αυγούστου 2014. Και είναι αυτός στον οποίο θα στηριχτεί κατά μεγάλο μέρος η αυριανή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην υλοποίηση της προγραμματικής του πρότασης για το αγροτοδιατροφικό σύμπλεγμα της χώρας. Το σίγουρο είναι ότι θα τον διαχειριστεί καλύτερα. Αυτό, όμως, δεν αρκεί. Πρέπει στο πλαίσιο της γενικότερης επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων που δεσμεύουν τη χώρα μας, να ζητήσουμε όχι μόνο την τροποποίηση του περιεχόμενου του, αλλά και μία πρόσθετη χρηματοδότηση με βάση τα σημερινά δεδομένα του χώρου, μια και οι αγρότες υπήρξαν θύματα της οικονομικής κρίσης».
Για την Αγροτική Τράπεζα
Ένα κεφαλαιώδες ζήτημα για την αγροτικό κόσμο είναι το θέμα της Αγροτικής Τράπεζας. Ποια είναι η επιδίωξη του ΣΥΡΙΖΑ, να επανασυσταθεί η Τράπεζα, να δημιουργηθεί μια νέα, ή κάποια άλλη λύση; Μήπως είναι ουτοπικό να μιλάμε για επανασύσταση της ΑΤΕ από τη στιγμή που έχει ολοκληρωθεί η λειτουργική συγχώνευση του «καλού» τμήματός της με την Τράπεζα Πειραιώς;
«Η κατάργηση της αγροτικής πίστης έχει προκαλέσει, λόγω της ελλιπούς χρηματοδότησης, τη μείωση της αγροτικής παραγωγής, κυρίως εξ αιτίας της αδυναμίας προμήθειας των απόλυτα αναγκαίων εφοδίων, αλλά και ζωοτροφών. Θα υπάρξει και πάλι χρηματοδοτικό εργαλείο στον αγροτικό χώρο, είτε με την επαναφορά τής ΑΤΕ, είτε με την ίδρυση νέου εξειδικευμένου πιστωτικού φορέα Ειδικού Σκοπού.
Η επανασύσταση της ΑΤΕ δεν είναι καθόλου πράγμα ουτοπικό, αφού ήδη το κράτος συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας Πειραιώς με ποσοστό που ξεπερνά το 84%, δηλαδή ουσιαστικά η Τράπεζα σήμερα είναι υπό δημόσιο έλεγχο».
Οι κοινοτικοί κανονισμοί επιτρέπουν τη δημιουργία κρατικών τραπεζών;
«Τέτοιο ζήτημα δεν υπάρχει. Αυτό που υπάρχει, είναι η κατεύθυνση και με αυτή, όπως σας προανέφερα, θα συγκρουστούμε. Εξάλλου, για μας υπάρχει και μια δέσμευση επανεξέτασης και αναζήτησης ευθυνών για τον τρόπο που η ΑΤΕ μεταφέρθηκε χαριστικά στην Τράπεζα Πειραιώς».
Μεγάλες επιχειρήσεις επεξεργασίας αγροτικών προϊόντων, όπως η «Δωδώνη», η ΣΕΚΑΠ και άλλες, πουλήθηκαν ή πρόκειται να πουληθούν το επόμενο διάστημα. Ήταν συνεταιριστικές ή κρατικοσυνεταιριστικές, που έπαιζαν σημαντικό ρόλο στη μεταποίηση της πρωτογενούς παραγωγής. Πιστεύετε ότι πρέπει να κρατικοποιηθούν ή εκτιμάτε πως δεν είναι εφικτό κάτι τέτοιο αυτήν τη στιγμή;
«Το σίγουρο είναι ότι χρειάζεται να γίνουν σοβαρές επενδύσεις στο χώρο, δημόσιες ή και ιδιωτικές, που θα επικεντρώνονται σε κρίσιμα θέματα και κυρίως να επικεντρωθούν στη μεταποίηση των γεωργικών προϊόντων και στην παραγωγή πρώτων υλών εισροών.
Πρώτη μας μέριμνα θα είναι να εκσυγχρονιστούν οι μεταποιητικές μονάδες των δυναμικών κλάδων (τυροκομία, κονσερβοποιία, παραγωγή ζωοτροφών κ.λπ.), αλλά και να επαναφερθούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα οι επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας που ιδιωτικοποιήθηκαν πρόσφατα. Θα επανέλθουν επίσης στον αγροτικό χώρο και οι εγκαταστάσεις που ιδιωτικοποιήθηκαν και διατίθενται σήμερα σε άλλες χρήσεις.
Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθούν μονάδες επεξεργασίας προϊόντων των νέων καλλιεργειών που προωθούνται (αρωματικά φυτά, λειτουργικά τρόφιμα κ.λπ.), και θα επιδιωχθεί η παραγωγή προϊόντων με ποιοτικές πρώτες ύλες και χρήση των ειδικών σημάνσεων ποιότητας».
Ποια είναι η βασικότερη στόχευσή σας στην αγροτική σας πολιτική;
«Στο σχέδιό μας για την ανασυγκρότηση του αγροτικού χώρου υπάρχουν πολλές στοχεύσεις. Στέκομαι μόνο σε μία, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής γεωργίας. Θα επιτευχθεί:
- με την αξιοποίηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων παραδοσιακών μας προϊόντων, όπως ελαιολάδου, ροδάκινων κ.λπ., καθώς και άλλων με διεισδυτικότητα στις ξένες αγορές, όπως κρόκου, σπαραγγιών, φέτας, γιαουρτιού κ.λπ.,
- με την επιθετική προβολή των αγροτοδιατροφικών και αγροτοτουριστικών πλεονεκτημάτων της χώρας μέσα από την επαναφορά και του θεσμού των Γεωργικών Ακολούθων στις πρωτεύουσες μεγάλων αγορών και
- με την προστιθέμενη αξία. Δεν μπορεί να συνεχιστεί η κατάσταση της εξαγωγής χύμα τού 90% του λαδιού μας. Έχουμε υπολογίσει ότι κάθε μονάδα προστιθέμενης αξίας μπορεί να προσδώσει σημαντική αύξηση της απασχόλησης, αλλά και του αγροτικού ΑΕΠ κατά 5%».
Η συνέντευξη, που φέρει τον τίτλο «Πρώτα εκλογές, μετά Πρόεδρος ευρείας αποδοχής», παραχωρήθηκε στην εφημερίδα "Εμπρός" (δημοσιεύτηκε το περασμένο Σάββατο), με αφορμή την επίσκεψη του κ. Αποστόλου στη Λέσβο.
Η συνέντευξη του βουλευτή Εύβοιας του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής:
Κύριε Αποστόλου, θέλουμε σε αυτήν τη συνέντευξη να σταθούμε κυρίως στα θέματα της αγροτική πολιτικής, ωστόσο δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στο καυτό θέμα της κεντρικής πολιτικής. Όλοι οι πολίτες σήμερα στις μεταξύ τους συζητήσεις προσπαθούν να απαντήσουν στο ερώτημα πότε θα γίνουν οι εκλογές. Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2016. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης άφησε να εννοηθεί πως μπορεί να γίνουν εκλογές το 2015. Στελέχη του κόμματός σας εκτιμούν πως είναι πολύ πιθανό να μη βγάλει καν τη φετινή χρονιά. Τι είναι αυτό που κατά την άποψή σας θα μπορούσε να οδηγήσει την κυβέρνηση σε πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, πολύ πριν τη διαδικασία εκλογής Προέδρου;
«Βιώνουμε μια περίοδο συναγερμού των δυνάμεων του μνημονίου, με την ανοχή της Ακροδεξιάς και την ανοικτή υποστήριξη κέντρων της διαπλοκής για να μην έρθει ο ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία. Η επιχειρούμενη ανασυγκρότηση του μνημονιακού πολιτικού κατεστημένου δεν έχει τίποτα να προσφέρει στην ελληνική κοινωνία. Θα συνεχιστεί το καθεστώς της ακραίας λιτότητας, δηλαδή ο λαός μας θα βιώσει ακόμη χειρότερες μέρες.
Γι’ αυτό και μεις πορευόμαστε προβάλλοντας ως βασικό αίτημα την προσφυγή σε εθνικές εκλογές και παρουσιάζοντας τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις, που ξεκινούν από την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και κλιμακώνονται σε ένα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Εξάλλου, πρόσφατα το αποφάσισε ο ελληνικός λαός στις ευρωεκλογές, αλλά και το απαιτεί η αντιμετώπιση της κατάστασης».
Ειδικά μετά την ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, δεν έχετε άλλη δυνατότητα πλην της χρήσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Έτσι δεν είναι; Κι αν δεν έχετε αυτοδυναμία, πώς θα συνεννοηθείτε και στην εκλογή του Προέδρου, αλλά και για το σχηματισμό κυβέρνησης;
«Θα χρησιμοποιήσουμε οπωσδήποτε τη συγκεκριμένη δυνατότητα για προσφυγή στις εκλογές. Μετά τις εκλογές, καθαρά και με διαφάνεια θα προτείνουμε ένα πρόσωπο που θα είναι δύσκολο για τον καθένα, εκτός από τους νεοναζί, να αρνηθεί το δημοκρατικό του ήθος, καθώς και την ευρύτητα της αποδοχής του από τον ελληνικό λαό.
Είτε πάρουμε αυτοδυναμία είτε όχι, ως πρώτο κόμμα θα προτείνουμε κυβέρνηση συνεργασίας με όλες τις δυνάμεις της Αριστεράς -και όχι μόνο- που αντιλαμβάνονται την ανάγκη της κοινής πάλης στις σημερινές κρίσιμες συνθήκες.
Από κει και πέρα, ο λαός είναι που κρίνει και εγκρίνει ή απορρίπτει τη στάση και την πολιτική κάθε κόμματος».
Στη Λέσβο
Προσφάτως επισκεφθήκατε τη Λέσβο. Ένα νησί, όπου μέχρι σήμερα υπάρχει σημαντικός αριθμός μικρών συνεταιρισμών, που επιβιώνουν μέσα σε αντίξοες συνθήκες. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του κόμματός σας για το συνεταιριστικό κίνημα; Ποιες είναι οι αλλαγές που πιστεύετε πως πρέπει να γίνουν;
«Δύο χρόνια από την ψήφιση του Ν. 4015/11 για τις Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις ήταν αρκετά για να τις οδηγήσουν στα πρόθυρα της εξαφάνισης. Κι αυτό δεν οφείλεται μόνο στις διατάξεις του Νόμου, αλλά κυρίως στην έλλειψη συγκεκριμένου σχεδιασμού και στόχου για το χώρο. Η χρόνια κυριαρχία των φαινομένων κακοδιαχείρισης και σπατάλης, αλλά και κομματικής σκοπιμότητας, είχε απαξιώσει πλήρως τη συνεταιριστική αντίληψη. Είναι γνωστό το πρόβλημα της υπερχρέωσης του χώρου, πόσο μάλλον σήμερα που πνίγει το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας.
Δεν μπορεί, όμως, να αποτελέσει το άλλοθι για την εξαφάνιση ακόμη κι αυτών των μεταποιητικών και εμπορικών δραστηριοτήτων, που αποτελούν το βασικό μοχλό στήριξης της αγροτικής δραστηριότητας.
Για μας, η οργάνωση των συνεταιρισμών θα γίνει σε νέες βάσεις, με την εξυγίανση και την αναγέννησή τους και με ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει τη δημοκρατική συμμετοχική λειτουργία τους και τον παραγωγικό προσανατολισμό τους. Επίσης, με την κατάργηση των συνεταιρισμών σφραγίδων, εκκαθάριση των μητρώων και ρύθμιση των χρεών τους μετά από λογιστικό και διαχειριστικό έλεγχο, απόδοση ευθυνών σε πρόσωπα που ευθύνονται για φαινόμενα κακοδιαχείρισης και εκπόνηση μελετών τόσο αποτίμησης της χρηματοοικονομικής και περιουσιακής κατάστασής τους, όσο και οικονομικής βιωσιμότητας τους».
Πώς κρίνετε τη διαδικασία με την οποία οδηγείται η ΠΑΣΕΓΕΣ σε εκλογές;
«Στην ΠΑΣΕΓΕΣ θα έπρεπε εδώ και καιρό να έχει οριστεί προσωρινή διοίκηση που θα προχωρήσει σε έλεγχο και εκκαθάριση του μητρώου των συνεταιρισμών σύμφωνα με τα οριζόμενα από το Ν. 4015/11, και στη διενέργεια εκλογών. Η διαδικασία που έχει επιλέξει η ηγεσία τής ΠΑΣΕΓΕΣ για προσφυγή στις εκλογές, αποτελεί αρνητική εικόνα για τον αγροτικό κόσμο και δικαιώνει όλους αυτούς που λένε ότι στον αγροτοσυνεταιριστικό χώρο κυριαρχεί ο καρεκλοκεντρισμός».
Για τις επιζωοτίες
Δύο επιζωοτίες έπληξαν φέτος τη χώρα μας, η ευλογιά και ο καταρροϊκός πυρετός. Στη Λέσβο οι κτηνοτρόφοι μιλούν για πολύ μεγάλες απώλειες στο ζωικό κεφάλαιο, που ξεπερνούν κατά πολύ το 10%. Στελέχη τής ΠΑΣΥ λένε πως η κυβέρνηση αξιοποιεί τις επιζωοτίες προκειμένου να οδηγήσει εκτός επαγγέλματος τους μικρούς κτηνοτρόφους. Κατά την άποψή σας, ήταν επαρκής ο τρόπος αντίδρασης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και γενικότερα των κτηνιατρικών υπηρεσιών της χώρας;
«Η εξάπλωση με καταστροφικά αποτελέσματα του καταρροϊκού πυρετού και της ευλογιάς, που οδήγησε στη θανάτωση εκατοντάδων κοπαδιών, αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα κυβερνητικής αδράνειας και κακών χειρισμών. Κατ’ επανάληψη έχουμε τονίσει ότι η έλλειψη δημοσίων δομών κτηνιατρικής προστασίας εκθέτει τους παραγωγούς σε σοβαρότατο κίνδυνο όσον αφορά στην ασφάλεια του ζωικού τους κεφαλαίου. Επιπρόσθετα, ανεπαρκείς είναι οι εμβολιασμοί για ασθένειες και η υλοποίηση προγραμμάτων υποχρεωτικών αιμοληψιών στα ζώα, που αναγκάζει τους κτηνοτρόφους να απευθύνονται σε ιδιωτικές δομές, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος παραγωγής.
Εμείς για την αντιμετώπιση τέτοιων κινδύνων θα θεσμοθετήσουμε ένα μόνιμο σύστημα ασφαλείας, μέσω του ΕΛΓΑ, τόσο για τις ζωονόσους όσο και για τη διασφάλιση της συνέχειας της εκμετάλλευσης και του εισοδήματος των κτηνοτρόφων».
Σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Πάρις Κουκουλόπουλος, η προκαταβολή της Ενιαίας Ενίσχυσης του 2014 θα πληρωθεί στα τέλη του Οκτωβρίου. Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχετε, θα καταφέρουν οι υπηρεσίες τού ΟΠΕΚΕΠΕ να ολοκληρώσουν την επεξεργασία των αιτήσεων για να πληρωθούν οι επιδοτήσεις εγκαίρως;
«Οι υπηρεσίες τού ΟΠΕΚΕΠΕ και η ηγεσία τού ΥΠΑΑΤ (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων), αντί να συμβάλλονται με ιδιώτες και να παραχωρούν τη διαχείριση των ενισχύσεων σε ιδιωτικά χέρια, και μάλιστα με δυσβάστακτο κόστος και για τους αγρότες, όφειλαν εδικά στο θέμα των βοσκοτόπων να υπερασπιστούν αυτό που εδώ και χρόνια τούς προτείναμε, ότι στην Ελλάδα βόσκονται περισσότερα από 51 εκατ. στρέμματα. Είναι η βλάστηση αυτών των εκτάσεων που δίνει την ποιοτική διαφοροποίηση των γαλακτοκομικών μας προϊόντων από αυτά των χωρών του Βορρά.
Δεν το έκαναν κι από τον πανικό τους για τις επιπτώσεις, χειρίζονται επιπόλαια και επικίνδυνα την Εξισωτική Αποζημίωση για τα έτη 2013 - 2014.
Ο κ. Καρασμάνης διατείνεται ότι έχει εξασφαλίσει πιστώσεις ύψους 130 εκατ. ευρώ, αλλά αυτό που δε λέει, είναι ότι το πρόγραμμα είναι διετές και ότι τα κοινοτικά κονδύλια που υπολείπονται για την πληρωμή τού 2014, είναι μόνο 60 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα θα πρέπει να καλυφτούν με εθνική συμμετοχή, για την οποία δεν έχει γίνει καμμία ενέργεια. Επίσης δεν τολμάει να αναφέρει ότι θα πρέπει να ξεκινήσει η καταβολή των αχρεωστήτως καταβληθέντων, για την επιστροφή δηλαδή των κονδυλίων που δόθηκαν στους κτηνοτρόφους με βάση τους βοσκοτόπους που διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν επιλέξιμοι· επομένως, ότι οι κτηνοτρόφοι για να επιστρέψουν τα λεφτά που τους δόθηκαν, θα πάρουν τελικά στο χέρι πολύ μικρότερα ποσά από αυτά που τους αναλογούν, ή και καθόλου».
Είναι μια καλή ή μια κακή συμφωνία για τους αγρότες της Ευρώπης η νέα ΚΑΠ; Δηλαδή βοηθάει στην ανάπτυξη της παραγωγής, στην ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού και στην προστασία του περιβάλλοντος;
«Οι απόψεις που κυριάρχησαν στην κριτική της νέας ΚΑΠ, καταλήγουν σε δύο προσεγγίσεις, η πρώτη τη θεωρεί μεγάλη επιτυχία λόγω της συμβολής της στην ανάπτυξη και η δεύτερη, τραγωδία, λόγω του ξεκληρίσματος που θα επιφέρει στον αγροτικό χώρο. Ούτε το ένα, ούτε το άλλο συμβαίνει. Απλά, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει ένα βασικό εργαλείο ανάπτυξης, με συγκεκριμένες κλαδικές και τομεακές αναφορές, με μετρήσιμα μεγέθη σε επίπεδο δραστηριοτήτων και, γιατί όχι, περιοχών και διαμερισμάτων της χώρας μας, δυστυχώς δε φαίνεται να έχει αυτήν τη δυνατότητα.
Είναι πασιφανές ότι μέσω του φακέλου δε διαφαίνεται να εξασφαλίζεται η στήριξη και η σταθεροποίηση των αγροτικών εισοδημάτων για τους μικρούς παραγωγούς, η αύξηση της απασχόλησης για νέους αγρότες και η βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους στην ύπαιθρο. Εξάλλου, ο στόχος κανένας αγρότης να μην παίρνει στο μέλλον κάτω από 60% του ελληνικού μέσου όρου, αλλά και κανένας να μη χάσει πάνω από το 30% των χρημάτων που έπαιρνε από μόνος του, δεν προσδιορίζει πλαίσιο ανάπτυξης, αντίθετα μπορεί να διατηρήσει μεγάλες περιφερειακές ανισότητες και παραγοντικές λογικές».
Νέα ΚΑΠ
Πώς κρίνετε τη διαδικασία εφαρμογής της νέας ΚΑΠ (Κοινής Αγροτικής Πολιτικής) στη χώρα μας;
«Η περιβόητη ομαλότερη μετάβαση από το ισχύον ιστορικό μοντέλο (περίοδο αναφοράς) στην περιφερειοποίηση των ενισχύσεων, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν εξασφαλίζει τα υφιστάμενα δικαιώματα του αγροτικού κόσμου. Η τελευταία προσπάθεια, που έγινε στο πόδι αλλά και εν κρυπτώ, με την οριστική επιλογή των τριών περιφερειών (ομάδων δικαιωμάτων), δηλαδή βοσκοτόπων (χαμηλό), αροτραίων (μεσαίο) και δενδρωδών (υψηλό), ναι μεν μπορεί να κινείται σε μια πιο ορθολογική βάση για να αμβλύνει τις απώλειες των παλαιών δικαιούχων, αλλά από μόνη της δεν απαντάει στην ανάγκη ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου. Παρ’ ότι είναι νωρίς για τον ακριβή προσδιορισμό των δικαιωμάτων, είναι σχεδόν βέβαιο ότι εθνικές καλλιέργειες όπως η ελιά, το αμπέλι και το σιτάρι, και μάλιστα σε περιοχές υψηλής παραγωγής, θα θιγούν άμεσα και με μεγάλες διαφορές».
Έχετε δηλώσει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση θα επιδιώξει να αλλάξει την ΚΑΠ σε ό,τι αφορά στη χώρα μας. Γιατί οι άλλες χώρες μέλη τής Ε.Ε. να δεχθούν τροποποίηση της ΚΑΠ για τη χώρα μας όταν εκείνες θα εφαρμόζουν την υπάρχουσα συμφωνία;
«Ο φάκελος, όμως, είναι δεδομένος από 1 Αυγούστου 2014. Και είναι αυτός στον οποίο θα στηριχτεί κατά μεγάλο μέρος η αυριανή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην υλοποίηση της προγραμματικής του πρότασης για το αγροτοδιατροφικό σύμπλεγμα της χώρας. Το σίγουρο είναι ότι θα τον διαχειριστεί καλύτερα. Αυτό, όμως, δεν αρκεί. Πρέπει στο πλαίσιο της γενικότερης επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων που δεσμεύουν τη χώρα μας, να ζητήσουμε όχι μόνο την τροποποίηση του περιεχόμενου του, αλλά και μία πρόσθετη χρηματοδότηση με βάση τα σημερινά δεδομένα του χώρου, μια και οι αγρότες υπήρξαν θύματα της οικονομικής κρίσης».
Για την Αγροτική Τράπεζα
Ένα κεφαλαιώδες ζήτημα για την αγροτικό κόσμο είναι το θέμα της Αγροτικής Τράπεζας. Ποια είναι η επιδίωξη του ΣΥΡΙΖΑ, να επανασυσταθεί η Τράπεζα, να δημιουργηθεί μια νέα, ή κάποια άλλη λύση; Μήπως είναι ουτοπικό να μιλάμε για επανασύσταση της ΑΤΕ από τη στιγμή που έχει ολοκληρωθεί η λειτουργική συγχώνευση του «καλού» τμήματός της με την Τράπεζα Πειραιώς;
«Η κατάργηση της αγροτικής πίστης έχει προκαλέσει, λόγω της ελλιπούς χρηματοδότησης, τη μείωση της αγροτικής παραγωγής, κυρίως εξ αιτίας της αδυναμίας προμήθειας των απόλυτα αναγκαίων εφοδίων, αλλά και ζωοτροφών. Θα υπάρξει και πάλι χρηματοδοτικό εργαλείο στον αγροτικό χώρο, είτε με την επαναφορά τής ΑΤΕ, είτε με την ίδρυση νέου εξειδικευμένου πιστωτικού φορέα Ειδικού Σκοπού.
Η επανασύσταση της ΑΤΕ δεν είναι καθόλου πράγμα ουτοπικό, αφού ήδη το κράτος συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας Πειραιώς με ποσοστό που ξεπερνά το 84%, δηλαδή ουσιαστικά η Τράπεζα σήμερα είναι υπό δημόσιο έλεγχο».
Οι κοινοτικοί κανονισμοί επιτρέπουν τη δημιουργία κρατικών τραπεζών;
«Τέτοιο ζήτημα δεν υπάρχει. Αυτό που υπάρχει, είναι η κατεύθυνση και με αυτή, όπως σας προανέφερα, θα συγκρουστούμε. Εξάλλου, για μας υπάρχει και μια δέσμευση επανεξέτασης και αναζήτησης ευθυνών για τον τρόπο που η ΑΤΕ μεταφέρθηκε χαριστικά στην Τράπεζα Πειραιώς».
Μεγάλες επιχειρήσεις επεξεργασίας αγροτικών προϊόντων, όπως η «Δωδώνη», η ΣΕΚΑΠ και άλλες, πουλήθηκαν ή πρόκειται να πουληθούν το επόμενο διάστημα. Ήταν συνεταιριστικές ή κρατικοσυνεταιριστικές, που έπαιζαν σημαντικό ρόλο στη μεταποίηση της πρωτογενούς παραγωγής. Πιστεύετε ότι πρέπει να κρατικοποιηθούν ή εκτιμάτε πως δεν είναι εφικτό κάτι τέτοιο αυτήν τη στιγμή;
«Το σίγουρο είναι ότι χρειάζεται να γίνουν σοβαρές επενδύσεις στο χώρο, δημόσιες ή και ιδιωτικές, που θα επικεντρώνονται σε κρίσιμα θέματα και κυρίως να επικεντρωθούν στη μεταποίηση των γεωργικών προϊόντων και στην παραγωγή πρώτων υλών εισροών.
Πρώτη μας μέριμνα θα είναι να εκσυγχρονιστούν οι μεταποιητικές μονάδες των δυναμικών κλάδων (τυροκομία, κονσερβοποιία, παραγωγή ζωοτροφών κ.λπ.), αλλά και να επαναφερθούν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα οι επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας που ιδιωτικοποιήθηκαν πρόσφατα. Θα επανέλθουν επίσης στον αγροτικό χώρο και οι εγκαταστάσεις που ιδιωτικοποιήθηκαν και διατίθενται σήμερα σε άλλες χρήσεις.
Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθούν μονάδες επεξεργασίας προϊόντων των νέων καλλιεργειών που προωθούνται (αρωματικά φυτά, λειτουργικά τρόφιμα κ.λπ.), και θα επιδιωχθεί η παραγωγή προϊόντων με ποιοτικές πρώτες ύλες και χρήση των ειδικών σημάνσεων ποιότητας».
Ποια είναι η βασικότερη στόχευσή σας στην αγροτική σας πολιτική;
«Στο σχέδιό μας για την ανασυγκρότηση του αγροτικού χώρου υπάρχουν πολλές στοχεύσεις. Στέκομαι μόνο σε μία, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής γεωργίας. Θα επιτευχθεί:
- με την αξιοποίηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων παραδοσιακών μας προϊόντων, όπως ελαιολάδου, ροδάκινων κ.λπ., καθώς και άλλων με διεισδυτικότητα στις ξένες αγορές, όπως κρόκου, σπαραγγιών, φέτας, γιαουρτιού κ.λπ.,
- με την επιθετική προβολή των αγροτοδιατροφικών και αγροτοτουριστικών πλεονεκτημάτων της χώρας μέσα από την επαναφορά και του θεσμού των Γεωργικών Ακολούθων στις πρωτεύουσες μεγάλων αγορών και
- με την προστιθέμενη αξία. Δεν μπορεί να συνεχιστεί η κατάσταση της εξαγωγής χύμα τού 90% του λαδιού μας. Έχουμε υπολογίσει ότι κάθε μονάδα προστιθέμενης αξίας μπορεί να προσδώσει σημαντική αύξηση της απασχόλησης, αλλά και του αγροτικού ΑΕΠ κατά 5%».