Του κ. Παναγιώτη Γεωργίου Κούβαρη
Η 25η Μαρτίου ως Εθνική Εορτή καθιερώθηκε το 1838, με βασιλικό διάταγμα. Η καθιέρωσή της έγινε για δύο λόγους: αφενός, γιατί ήταν λαμπρά καθ΄ ευαυτήν λόγω του Ευαγγελισμού και αφετέρου, γιατί τη μέρα αυτή το 1821 έγινε η έναρξη του, υπέρ της ανεξαρτησίας, αγώνα του ελληνικού Έθνους.
Σήμερα, μελετητές της Ιστορίας επισημαίνουν, όχι χωρίς στοιχεία, ότι η 25η Μαρτίου είχε προβλεφθεί ως ημέρα για την έναρξη της επανάστασης και ότι η καθιέρωσή της απορρόφησε τις όποιες αντιδικίες ανάμεσα στους πρωταγωνιστές της επανάστασης, ενώ παγίωσε συγχρόνως την επιδιωκόμενη εθνικοθρησκευτική διάστασή της.
Οι ασχολούμενοι με το ζήτημα αυτό, τις περισσότερες φορές, επιδιώκουν να το εντάξουν στα δικά τους σχέδια και σκοπιμότητες και παραλείπουν να αναφερθούν στις ιδεολογικοπολιτικές πρακτικές σημαντικών αγωνιστών του ’21 , που εστίαζαν στη λογική του να στηριζόμαστε, πάνω απ΄ όλα, στις δικές μας δυνάμεις, αλλά και λογικής που ήθελε να στηρίζεται χωρίς ίχνος σωβινισμού ή εθνικής περιχαρακώσεως στα πορίσματα που η ίδια η ιστορία τα παρουσιάζει.
Σήμερα, μελετητές της Ιστορίας επισημαίνουν, όχι χωρίς στοιχεία, ότι η 25η Μαρτίου είχε προβλεφθεί ως ημέρα για την έναρξη της επανάστασης και ότι η καθιέρωσή της απορρόφησε τις όποιες αντιδικίες ανάμεσα στους πρωταγωνιστές της επανάστασης, ενώ παγίωσε συγχρόνως την επιδιωκόμενη εθνικοθρησκευτική διάστασή της.
Οι ασχολούμενοι με το ζήτημα αυτό, τις περισσότερες φορές, επιδιώκουν να το εντάξουν στα δικά τους σχέδια και σκοπιμότητες και παραλείπουν να αναφερθούν στις ιδεολογικοπολιτικές πρακτικές σημαντικών αγωνιστών του ’21 , που εστίαζαν στη λογική του να στηριζόμαστε, πάνω απ΄ όλα, στις δικές μας δυνάμεις, αλλά και λογικής που ήθελε να στηρίζεται χωρίς ίχνος σωβινισμού ή εθνικής περιχαρακώσεως στα πορίσματα που η ίδια η ιστορία τα παρουσιάζει.
Καθόλου τυχαίο δεν είναι ότι ο Ρήγας οδηγήθηκε να γράψει τους πυκνούς σε εθνική αυτογνωσία στίχους, ως ποτ΄ οφφικιάλος σε ξένους βασιλείς ; Έλα να γένης στύλος δικής σου της φυλής.
Είναι ιδιαίτερης αξίας γεγονός, όχι μόνο για την περίοδο στην οποία αναφερόμαστε επετειακά, αλλά και για τις δύσκολες μέρες που περνούμε σήμερα, να επισημάνουμε ότι αυτό που προέχει είναι το Μήνυμα της Επετείου και όχι ο εντοπισμός της ορθότητας ή μη της σήμανσης της ημερομηνίας της επετείου.
Είναι ιδιαίτερης αξίας γεγονός, όχι μόνο για την περίοδο στην οποία αναφερόμαστε επετειακά, αλλά και για τις δύσκολες μέρες που περνούμε σήμερα, να επισημάνουμε ότι αυτό που προέχει είναι το Μήνυμα της Επετείου και όχι ο εντοπισμός της ορθότητας ή μη της σήμανσης της ημερομηνίας της επετείου.